Banjars en monkey forests - Reisverslag uit Tanjungbenoa, Indonesië van Tessa - WaarBenJij.nu Banjars en monkey forests - Reisverslag uit Tanjungbenoa, Indonesië van Tessa - WaarBenJij.nu

Banjars en monkey forests

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

30 Maart 2012 | Indonesië, Tanjungbenoa

Gistermiddag is er een Nederlands gezin aangekomen in Ombak Putih, de villa’s waar wij zitten. Ze hebben twee jonge kindjes en hadden dit geboekt via internet, maar bij aankomst bleek dat het helemaal vol zat. Nu heeft dat lieve indonesische vrouwtje haar kamer opgegeven en slaapt ze op de bank in de woonkamer. Het is ontzettend leuk met deze mensen, alleen morgen gaan we alweer weg.

We hebben ons de hele middag vermaakt met hun kids in het zwembad. Daarvoor hebben we nog wat research gedaan. Ik ben met Esther op zoek gegaan naar banjars. Dat zijn locale communities waar een deel van het dorp bij is aangesloten. Ze doen alles samen. Als er een bruiloft of crematie is, dan wordt dat door het hoofd van de banjar en zijn zeven mannen vertelt aan de rest van de communitie. Ze gaan dan bij alle huizen langs met een offer waarin rijst, bloemen en geld is verwerkt. Dat is de uitnodiging hier op Bali. Verder hebben alle banjars hun eigen ontmoetingsplek, waar ook vaak voor kinderen dingen worden georganiseerd. Zo waren ze laatst met een hele grote groep muziek aan het spelen.

Vanmorgen hebben we ontbeten met een pannekoek met honing, zoals elke ochtend en vandaag had de manager er nog een lekker eitje bij gebakken voor iedereen. Gisteren had ze ook al van die lekkere zelfgemaakte bananenchips bij ons op tafel gezet en thee gemaakt. Na het ontbijt zijn we in drie groepen op pad gegaan. Ik ging samen met Judith en JP naar het hoofd van het dorp. Hij was niet heel erg bereid om te praten dus we kregen een boek met allemaal informatie mee naar huis. Het is helemaal geschreven in Balinees, dus we zijn nog op zoek naar een vertaler.

Vanmiddag hadden we een meeting met drie docenten. Ze stelden wat vragen over hoe het gaat tot nu toe en ze gaven weer wat aanwijzingen voor de volgende stappen. We zijn goed op weg en maandag gaan we weer verder, want het weekend gaan we naar Ubud.

Vanavond worden we opgehaald met een busje die ons naar Ubud brengt. Andere studenten uit andere dorpen op Bali zien we in Ubud. Zij hebben intussen al een hotel geboekt voor ons allemaal. Dat scheelt weer een hoop gezoek en gesleep met koffers als we aankomen. Voor morgen staat er nog niet veel op de planning, behalve dat we monkey forest willen bezoeken en olifanten willen zien. Ik ben benieuwd hoe Ubud eruit ziet, want het moet een beetje een leuk stadje zijn met veel kunst en zilverwerk. Vooral de jongere generatie is daar heel erg artistiek opgevoed en ze snijden vanalles uit hout.